De onderwerpregels van je e-mails zijn een van de belangrijkste ingrediënten voor succes met e-mail marketing als webwinkel. En niet alleen omdat een groter deel van je ontvangers de e-mails openen. Iedere keer dat je mails zonder opening verwijderd worden, verslechtert je verzendreputatie. 

Zie het ook als een gemiste kans. Met een goede onderwerpregel werd je e-mail wél geopend en had je de kans om in gesprek te gaan met de ontvanger, top of mind te blijven en misschien wel een verkoop binnen te halen. Het succes van de e-mail marketingstrategie van webwinkels valt of staat met goede onderwerpregels. 

Last but not least: wanneer je meermaals e-mails verstuurt die niet interessant genoeg zijn, krijgen ontvangers het idee dat je niet meer relevant bent. Je e-mails worden uit automatisme niet meer geopend. Dat wil je voorkomen. 

In dit artikel geven wij je daarom 12 verbeterpunten voor effectievere onderwerpregels zodat jij hogere openingspercentages en meer succes behaalt. 

1. Personaliseer je onderwerpregels

Gebruik tags om je onderwerpregels te personaliseren. Een goede zet is bijvoorbeeld het toevoegen van iemands voornaam. Personalisatie laat keer op keer zien voor betere openingspercentages te zorgen. Combineer je dit met andere informatie die je van een ontvanger hebt, zoals een verjaardag? Dan scoor je punten. 

Een andere mogelijkheid is het personaliseren op locatie. Binnen Klaviyo kun je segmenteren op basis van locatie, je geeft dan een postcode in en een omgevings-straal. Iedereen van wie bekend is dat ze in die omgeving wonen, ontvangen dan je e-mail. De onderwerpregel pas je daar vervolgens op aan. 

Meer lezen over segmentatie? Check ons artikel: ‘E-mail marketing segmentatie voor e-commerce: uitleg + tips’. 

2. Houd het lekker kort en bondig

Ontvangers willen weten waar ze aan toe zijn. De beslissing of een e-mail geopend of verwijderd wordt, nemen ze in een split second. Zorg ervoor dat je e-mail onderwerpregel kort en bondig is en jij verhoogt het openingspercentage.  

3. Gebruik emoji’s

Oké, overdrijf niet. Eigenlijk kun je emoji’s best zien als geheime wapens die je soms inzet om nét wat meer op te vallen in de inbox van je ontvanger. En gebruik ze alleen als ze waarde toevoegen aan je boodschap en aansluiten op de context van je e-mail. 

Eigenlijk wilden we hem niet delen, maar we kwamen de onderstaande onderwerpregel tegen tijdens Black Friday. Hij viel op, we moesten erom lachen en hij triggerde onze nieuwsgierigheid. Jij begrijpt wel dat dat een open opleverde.

☝️ Onze aanbieding is beter dan die van hun 👇

4. Zorg ervoor dat de ontvanger je e-mail verwacht

Duidelijkheid zorgt voor een hoger openingspercentage. Geef daarom vooraf aan wanneer iemand een e-mail kan verwachten. ‘Iedere dinsdag brengen we je op de hoogte van de nieuwste stijlen, trends en andere ontwikkelingen’, om maar een voorbeeld te noemen voor een fashion webshop. 

Kleine tip van ons: ben ook duidelijk als iemand een account aanmaakt op je webwinkel. Op de bedankpagina krijg je vaak een bedankje, maar wordt er niets aan verwachtingsmanagement gedaan. Geef simpelweg aan dat iemand binnen enkele minuten een e-mail kan verwachten en je zult een verhoging in het openingspercentage zien. 

Verwachtingsmanagement aan de voorkant versterkt de effectiviteit van je e-mail onderwerpregels. En een duidelijke nieuwsbrief kalender minimaliseert het aantal uitschrijvingen. Consistentie zal de strijd voor je winnen.

5. Test verschillende varianten

Het A/B testen van e-mails (en dus onderwerpregels) is dé manier om te ontdekken waar je doelgroep goed op reageert. Maak een intern project aan om inzicht te krijgen in de prestaties van e-mail onderwerpregels en vraag je e-mail marketeer telkens om met meerdere onderwerpregels te komen. Kies er daarna twee uit die je tegen elkaar test. 

Koen van Hooren
Over de auteur van
12 verbeterpunten voor effectievere e-mail onderwerpregels

Koen is een geboren copywriter en funnelbouwer die zich specialiseert in e-commerce.

Wil je meer weten?

hoe wij werken
resources
Links uit de podcast

6. Gebruik een formule

Maak het jezelf niet moeilijker dan het is en gebruik geteste formules voor e-mail onderwerpregels. Copyblogger schreef er 22 voor je.

7. Zo weinig mogelijk interpunctie

Hoe makkelijker je onderwerpregel te begrijpen is, hoe groter de kans dat iemand opent. Gebruik daarom zo weinig mogelijk interpunctie. Onderzoek van Mailchimp liet zien dat het verstandig is om niet meer dan drie leestekens te gebruiken in je e-mail onderwerpregel. Te veel interpunctie kan je e-mail er ook als ‘spam’ uit laten zien, dat heeft weer negatieve invloed op de leverbaarheid van je e-mails. 

8. Schakel de hulp van AI in

Er zijn maar weinig marketingbureaus die je wijzen op de kracht van AI. Wij wel. Het overnemen van je e-mail marketing zal het niet doen en raden wij af, maar het kan wel een geweldige inspiratiebron zijn. Geef gewoon je onderwerp in, vraag het om een lijst van 25 onderwerpregels en check welke jou het meest aanspreekt. 

Kun je wel wat hulp gebruiken? LXA hub schreef er een artikel over (in het Engels). 

9. Gebruik de email subject line assistant van Klaviyo

Kom je er zelf niet uit? En gebruik je Klaviyo? Goed nieuws, de data scientists van het beste platform voor e-commerce e-mail marketing hebben daar wat voor gemaakt. Met de subject line assistant voorziet het systeem je van aanbevelingen. Het is zelfs mogelijk om het campagnetype te kiezen: nieuwsbrief, promotie, productaankondiging. 

De email Subject Line Assistant van Klaviyo.

10. Stel een vraag

Door vragen te stellen laat je ontvangers nadenken over het onderwerp en hoe dat betrekking op hen heeft. Laat jij als e-commerce merk zien dat je geeft om je klanten, dan versterkt dat de band tussen je ontvanger en je merk. Dat doet de Customer Lifetime Value weer goed. 

11. Begin met een actiegericht woord

Een saaie onderwerpregel zet niet aan tot actie. En trekt dus geen lezers. Om mensen wél aan te zetten tot het lezen van je e-mails, begin je idealiter met actiegerichte woorden. Voorbeelden als uitverkoop, gratis en cadeau leveren stuk voor stuk hoge openingspercentages en Click Through Rates op. 

Iedere e-mail beginnen met zulke woorden is geen slimme zet. Net zoals bij de emoji’s gebruik je ze met mate. En iedere week een andere korting is in onze optiek alleen weggelegd voor kortingswebsites, niet voor webwinkels. 

12. Zet je ontvanger centraal

Ons brein wil alleen over zichzelf horen. Speel daar slim op in door de ontvanger centraal te stellen in de onderwerpregel van je e-mails. Laat het om die persoon draaien en geef bijvoorbeeld aan dat ze een bepaalde korting verdienen.

Koen van Hooren
About the author of
12 verbeterpunten voor effectievere e-mail onderwerpregels

Koen is een geboren copywriter en funnelbouwer die zich specialiseert in e-commerce.

Want help with this?

Read more
Share