MyProtein Homepage Teardown
Om jou wat meer duidelijkheid te geven over onze manier van denken, hebben we verschillende teardowns gemaakt. Dit keer de homepagina van MyProtein. We gaan door de homepagina heen, bespreken de elementen en geven aan wat er volgens ons goed gaat en waar verbeterpunten liggen. Doe inspiratie op en verbeter je eigen homepagina.
Above the fold
De Above the fold sectie van MyProtein heeft 5 onderdelen die we onder de afbeelding individueel bespreken.

De 'free shipping bar'

Gratis bezorging als hook
Gratis bezorging is in de e-commerce wereld al jaren een trend. MyProtein doet dit vanaf € 40 en dat is niet zonder reden. Het kan een tactiek zijn om de AOV te verhogen. Wanneer de AOV op dit moment bijvoorbeeld op € 30 ligt en ze hebben de drempel voor gratis verzending verhoogd naar € 40, stijgt de AOV hoogstwaarschijnlijk. Mensen zijn dol op gratis verzending en bestellen graag wat meer bij om daar niet voor te betalen.
Kijken we bijvoorbeeld naar de eiwitshakes van MyProtein, dan zie je dat 1 kg zakken rond de € 30 - € 34 zitten. Klanten willen besparen op de verzending en kiezen daardoor voor een additioneel product of grotere volumes, bijvoorbeeld een 2.5 kg zak.
Tip: kijk naar de AOV van je webwinkel en verhoog deze met 10% tot 20%. Stel dat bedrag in als drempel voor gratis verzending en verhoog zo je omzet.
Groeikansen: ik zie nu niet wanneer mijn product wordt geleverd, terwijl levertijden belangrijk zijn in e-commerce. In plaats van SMS aanbiedingen of een nieuwe app, zou MyProtein mij hier kunnen vertellen dat ik mijn shakes morgen binnen heb. Dat stelt mij meer gerust dan het feit dat er een nieuwe app is gelanceerd.
CTA's

Korting als hook
Consumenten zijn dol op acties. Zeker bij verbruiksproducten als supplementen loont het om soms wat korting te geven. Je geeft klanten de mogelijkheid om een extra voorraad in te slaan. Voordeel voor de webwinkel is dat mensen langer hun producten gebruiken. MyProtein had tijdens het opstellen van deze teardown een 1 + 1 gratis actie op meer dan 350 producten.
Tip: strooi niet met kortingen. Zodra dit begint op te vallen, worden je klanten koopjesjagers en kopen ze alleen bij acties.
Onder de vouw
Het gedeelte onder de vouw heeft zeven onderdelen die we behandelen.
Segmentatie

Snel de juiste keuzes kunnen maken
Bezoekers hebben niet lang de tijd in je webwinkel. Bied bezoekers daarom de mogelijkheid om snel naar de juiste sectie te gaan door dit soort segmentatie. Zie de homepagina van je webwinkel als de ingang van een groot warenhuis. De ene klant heeft uren uitgetrokken om alles te bekijken, de ander heeft haast en moet last minute een cadeautje hebben. Die persoon wil direct naar de juiste afdeling. Zo gaat dat ook in je webwinkel, deze segmentatie dient als de medewerk(st)er die aangeeft waar de klant heen moet.
MyProtein doet dit slim door populaire categorieën direct onder de Hero te plaatsen. Bezoekers hoeven maar een klein beetje te scrollen om direct te navigeren naar de juiste productcategorieën.
Slider

MyProtein zet sliders in. Of het werkt, is maar de vraag. Ondanks dat het er leuk uitziet en de kans biedt om meerdere acties uit te lichten, kan het ook zorgen voor onduidelijkheid en onrust op de homepagina. Bewegende onderdelen trekken de aandacht van mensen. Wat MyProtein in ieder geval goed doet, is sportieve mensen plaatsen in de afbeeldingen waarmee consumenten zichzelf kunnen vergelijken.
Groeikans: wederom wordt er gewerkt met kortingen, zowel in de bovenste als middelste slider. Dit kan een strategie zijn. Als ik deze webwinkel regelmatig zou bezoeken, wacht ik voortaan tot er weer acties zijn. Dat heeft negatieve impact op je winstgevendheid.
De copy in de derde slider (ontbijt) kan beter. Je dag beginnen met ontbijt is voor veel sporters logisch, die begrijpen hoe belangrijk dat is, ondanks dat intermittent fasting steeds populairder wordt. In plaats daarvan zou MyProtein kunnen denken vanuit de klant. Consumenten denken aan één ding: zichzelf. Ze willen weten wat voor voordeel er te behalen valt als ze die ontbijtbox bestellen.
Bestsellers

Na de sliders komen de bestverkopende producten aan bod. Deze zijn duidelijk weergegeven, de productfoto's zijn duidelijk en ze bieden een mogelijkheid om ze 'snel' te kopen.
Groeikans: ondanks dat er wat te zeggen valt over de woordkeuze 'bestsellers' is het testen met 'de favorieten van anderen' het proberen waard. Met die laatste titel speel je namelijk in op één van de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini: sociale bewijskracht. Daarnaast zijn we bij Solid Growth voorstander van Nederlandse teksten op een Nederlandstalige webwinkel. Het vervangen van Quick Buy in Snel Kopen is een kleine moeite, staat beter en is duidelijker voor de consument.
.png)
Koen is een geboren copywriter en funnelbouwer die zich specialiseert in e-commerce.
Wil je meer weten?
Content sectie

MyProtein investeert flink in contentmarketing. Naar ons idee een verstandige keuze, zeker omdat er genoeg te vertellen is over een gezonde lifestyle en content eenvoudig te koppelen is aan het assortiment. Ze schrijven onder andere blogs over recepten, hun eigen producten en trainingen. Naast de positieve impact op je merkbeleving helpt content een webwinkel ook aan betere resultaten in zoekmachines als Google.
Kans: wij zouden de copy 'blijf op de hoogte van het laatste nieuws' aanpassen. Door deze subheader lijkt het alsof we onszelf aan moeten melden voor een nieuwsbrief, terwijl de tekst suggereert dat we gratis content kunnen lezen. Speel in op de motivatie ‘ontplooiing’, mensen willen altijd blijven leren en ontdekken. Maak er bijvoorbeeld iets van als 'ontdek nieuwe recepten en trainingen'.
Klein detail: het is 'ambassadeurs' (zie middelste blok). Het is altijd slim om een professionele copywriter je teksten te laten schrijven of in ieder geval controleren.
Kleding bestsellers

Naast supplementen staat MyProtein bekend haar kleding. Het is daarom goed dat dit terugkomt op de homepagina, de foto's zijn ook duidelijk.
Kans: reviews zijn goed en we moedigen je aan om reviews te verzamelen voor producten. Ik vind het dan alleen vreemd dat bestsellers weinig reviews hebben en dat een product een 2/5 waardering krijgt? Dat matcht niet helemaal naar mijn idee. Ik zou er als consument in ieder geval niet veel vertrouwen in hebben en op zoek gaan naar wat anders.
Waar ik wel positief over ben, is dat ze direct aangeven in welke kleuren de kleding beschikbaar is. Het is jammer dat ik direct naar de productpagina word gestuurd als ik op een andere kleur klik. Om de gebruikerservaring te optimaliseren, is het misschien slimmer om direct op de homepagina foto's te laten zien van de andere kleur.
.png)
Koen is een geboren copywriter en funnelbouwer die zich specialiseert in e-commerce.
Want help with this?
Tweede content sectie

Na de kleding is er wederom plek vrijgemaakt op de homepagina voor contentmarketing. Bij MyProtein begrijpen ze blijkbaar hoe belangrijk dit is. Deze sectie stemt mij positief. Onder de titel is te lezen wat ik van 'the zone' kan verwachten. Ik mis alleen een knop naar alle artikelen binnen the zone, of het zijn er maar vier? Dat is me wat onduidelijk.
Keurmerken/emblemen

Dit soort keurmerken en emblemen zijn goed voor het vertrouwen van de consument. Of een embleem uit 2012 nog nu heeft na 11 jaar, dat valt te betwijfelen.
Footer

De footer is overzichtelijk en de kleuren sluiten aan op de merkidentiteit. De navigatie is ook duidelijk, je kunt direct naar belangrijke categorieën en de betaalmethoden komen duidelijk terug.
Kans: Nederlandse consumenten houden niet van nieuwsbrieven. Daar zijn we allergisch voor. Hetzelfde geldt voor het woord 'registreren', ze weten al dat ze een e-mailadres af moeten geven. Dat is een drempel. Veel mensen hebben negatieve ervaringen met nieuwsbrieven. Om het aantal aanmeldingen op de mailinglijst te boosten, kan MyProtein ervoor kiezen om klanten iedere weer twee sport- en voedingstips te geven. Hebben ze daar interesse in? Zo ja, vraag je daar of ze zichzelf ook aan willen melden voor je nieuwsbrief en geef je direct weer voordelen mee (bijv. als eerste op de hoogte zijn van acties en speciale kortingen voor abonnees).
Als laatste wil ik nog de 'connect with us' en 'reward points' subtitels aanhalen. Deze aanpassen naar het Nederlands is een kleine moeite en ziet er een stuk beter uit. Of het invloed heeft op de conversie weet ik niet.
Conclusie
De website van MyProtein scoort over het algemeen goed in onze checklisten. Aangezien niemand perfect is, heeft ook MyProtein groeikansen. Het toevoegen van social proof is er daar een van. Welke professionele atleten gebruiken de sportvoeding van MyProtein bijvoorbeeld? Zijn er professionele sportclubs waarmee het merk samenwerkt? Het toevoegen van dat soort informatie of logo’s verbetert het vertrouwen van potentiële kopers.
Voor wie? Maak duidelijk voor wie je er wel en niet bent. Mensen verbinden zich graag aan een merk, dat is wat eenvoudiger wanneer de webwinkel expliciet aangeeft voor wie ze er zijn. Als jij laat zien dat je er speciaal bent voor bodybuilders of juist voor duursporters, voelen zij zich thuis op je website en verbeter je de kans op merkloyaliteit.