Above the fold
De Above the fold sectie van MyProtein heeft 5 onderdelen die we onder de afbeelding individueel bespreken.


Free shipping bar
Gratis bezorging als hook
Gratis bezorging is in de eCommerce wereld al jaren een trend. MyProtein doet dit vanaf €40,- en dat is niet zonder reden; een slimme truc om de AOV (gemiddelde orderwaarde) te verhogen.
Kijken we bijvoorbeeld naar de eiwitshakes van MyProtein, dan zie je dat 1 kg zakken allemaal rond de €30 - €34 zitten. Klanten willen besparen op de verzending en kiezen daardoor voor een additioneel product of grotere volumes, bijvoorbeeld een 2.5 kg zak.
Tip van Solid: kijk naar de gemiddelde prijs van je producten en baseer je minimale orderwaarde voor gratis verzending daarop. Zo verhoog je de gemiddelde orderwaarde, mensen bestellen net wat meer voor die gratis verzending.
Groeikansen: ik zie niet wanneer mijn product wordt geleverd, terwijl levertijden belangrijk zijn in eCommerce. In plaats van SMS aanbiedingen of een nieuwe app, zou MyProtein mij hier kunnen vertellen dat ik mijn shakes morgen binnen heb.
Goede leversnelheid = hogere conversie.
CTA

Korting als aanzet tot actie
Dit zien we vooral in de supplementenwereld vaker; kortingen als CTA. MyProtein spoort je in de above the fold sectie twee keer aan tot een aankoop.
Bovenaan de pagina wordt benadrukt dat je 1+1 gratis krijgt op geselecteerde producten. Staat je favoriet daar niet tussen? Dan krijg je 15% korting op beststellers met een speciale code. De bezoeker voelt zich een geluksvogel: net op het moment dat hij of zij op de website terechtkomt, is er een actie aan de gang.
De header is consistent met de boodschap die erboven staat. Consistentie leidt tot minder verwarring voor de bezoeker. Nadat ze overtuigd zijn, is het tijd om te winkelen en daar komt de tweede CTA tot haar recht.
Header

Korting als hook
Veel mensen willen eiwitshakes, maar daar niet veel voor betalen. MyProtein vertelt haar bezoekers dat ze mazzel hebben, er is nu 1+1 gratis op meer dan 350 producten.
Tip: strooi niet met kortingen. Zodra dit begint op te vallen, worden je klanten koopjesjagers en kopen ze alleen bij acties.
Segmentatie

Snelheid
Bezoekers hebben niet lang de tijd op je eCommerce website. Diegenen die al weten wat ze willen, willen snel naar die producten kunnen. Dat doe je door middel van segmentatie.
MyProtein doet dit slim door populaire categorieën direct onder de Hero te plaatsen.
Solid Growth inzicht:
De website van MyProtein scoort over het algemeen goed in onze checklisten. Aangezien niemand perfect is, heeft ook MyProtein groeikansen.
Het toevoegen van social proof. Hoe veel professionele atleten gebruiken de sportvoeding van MyProtein? Zijn er professionele sportclubs waarmee het merk samenwerkt? Het toevoegen van zulke cijfers of logo’s verbetert het vertrouwen van potentiële kopers.
Voor wie? Maak duidelijk voor wie je er wel en niet bent. Mensen moeten zich verbonden voelen met je merk. Als jij laat zien dat je er speciaal bent voor bodybuilders of juist voor duursporters, voelen zij zich thuis op je website en vergroot je de kans op retentie.
Je wilt als eCommerce bedrijf binnen 5 seconden twee vragen beantwoorden:
- “Wat biedt deze website aan?”
- “Wat maakt het speciaal? Wat is de USP?”
Die zouden ze bij MyProtein kunnen beantwoorden door aan te geven dat ze sportsupplementen verkopen en daar bijvoorbeeld enkel duurzame ingrediënten voor gebruiken.
Slider

Solid Growth inzicht:
Wat is er goed aan?
Duidelijke foto’s waarop sportieve mensen de producten van MyProtein gebruiken. Aan de linkerzijde zie je de uitkomst: goede sportprestaties.
Wat kan er beter?
Sliders zijn in principe een no-go omdat ze afleiden. In veel A/B-tests komen homepagina’s zonder sliders als beste uit de verf. Daarnaast zijn twee van de drie slides wederom gefocust op korting. Dat kan een strategie zijn, bij Solid Growth denken we dat het slimmer is om jezelf te focussen op de toegevoegde waarde.
De copy in de derde slide kan beter. Je dag beginnen met ontbijt is voor veel sporters logisch, die begrijpen al hoe belangrijk dit is. In plaats daarvan kan je de ‘what’s in it for me’ beantwoorden door in te gaan op het gewenste resultaat.


Best verkopende producten

De bestsellers van MyProtein worden duidelijk weergegeven. Goede productfoto’s die eenheid uitstralen en aansluiten op de rest van de homepagina.
Solid Verbeterpunt: de ‘quick buy’ vervangen voor een Nederlandse tekst zorgt voor meer duidelijkheid. ‘Direct kopen’ of ‘snel kopen’ zijn opties.
De verschillende smaken direct terug laten komen in de productbeschrijving kan ook helpen.
.png)
Koen is een geboren copywriter en funnelbouwer die zich specialiseert in e-commerce.
Wil je meer weten?
Content sectie

MyProtein doet aardig wat aan contentmarketing. Ze schrijven blogs over recepten, hun eigen producten en trainingsinspiratie. Contentmarketing voor eCommerce is belangrijk, het draagt bij aan de loyaliteit van klanten en verbetert je zoekresultaten op de SERP.
Solid Verbeterpunt: wij zouden de copy tekst ‘blijf op de hoogte van het laatste nieuws’ vervangen. Door deze subheader lijkt het alsof we onszelf aan moeten melden voor een nieuwsbrief, terwijl de tekst suggereert dat we gratis content kunnen lezen. Speel in op de motivatie ‘ontplooiing’, mensen willen altijd blijven leren en ontdekken.
Alternatief: ‘Ontdek nieuwe recepten en trainingen’.
Klein detail: het meervoud van ambassadeur is ambassadeurs, niet ambassadeuren.
Aan de andere kant is het onnodig om wederom de ‘verwijs een vriend’ korting aan te prijzen. Ook het downloaden van de app is iets wat wij later in de customer journey pas zouden vragen, dat is nogal een commitment. Het doel van een homepagina is bezoekers een stap dichter bij een transactie brengen: homepagina > categoriepagina / productpagina.
Later kun je de ‘verwijs een vriend’ of ‘download onze app’ aanprijzen in je e-mailmarketing ná een aankoop.
Kleding bestsellers

Naast supplementen staat MyProtein bekend om haar kleding. Goed dat dit terugkomt op de homepagina, de foto’s zijn ook duidelijk.
Solid Growth inzicht: de recensies zijn bij twee van de vier producten zichtbaar. MyProtein kan beter wachten tot ze voor alle producten recensies binnen heeft. Daarnaast zijn ze ook niet lovend. Een slechte review toevoegen is goed voor de geloofwaardigheid, maar dit schrikt mensen af.
De CTA is ook niet geheel duidelijk en kan voor frictie zorgen. Ze doen er slim aan om hier ‘bekijk al onze kleding’ of ‘bekijk alle kleding’ van te maken. Stukje duidelijker.
Tweede content sectie

Na de kleding is er wederom plek vrijgemaakt voor contentmarketing. Bij MyProtein begrijpen ze blijkbaar hoeb belangrijk dit is.
Solid Growth Inzicht: segmentatie is voor contentmarketing echt belangrijk. Bezoekers hebben niet veel tijd, dus alles moet voorgeschoteld worden. In deze sectie is het verstandig om content te onderscheiden zodat mensen direct bij de juiste content terechtkomen.
Voorbeeld:
Workouts | Voeding | Supplementen | Interviews met topsporters
Op een ander punt komen ook al content secties terug. Het is goed om dit te belichten, maar uiteindelijk is het de verkoop van producten die geld in de la brengen. MyProtein doet er slim aan de content te segmenteren en daar één sectie voor in te richten. De rest van de focus moet liggen op de waardepropositie (verbeteren van je sportprestaties en lichaam) en producten die dat ondersteunen.
Footer

De footer is overzichtelijk en heeft goede kleuren. De navigatie ziet er ook goed uit, je kunt direct naar belangrijke categorieën en de betaalmogelijkheden staan duidelijk aangegeven.
Solid Verbeterpunten: In Nederland zijn we niet van de ‘nieuwsbrieven’. Daar hebben we een allergie voor. Om het aantal aanmeldingen voor de mailing lijst te boosten, kan MyProtein twee dingen doen:
- Verwijder het woord nieuwsbrief van en geef duidelijk aan wat ze kunnen verwachten. Bijv.: ‘Iedere week 2 sport- en voedingstips in je mailbox? Vul je e-mailadres in!’
- In plaats van een button gebruiken en mensen naar een secundaire pagina sturen, in de footer een veld plaatsen waardoor ze zichzelf direct kunnen aanmelden.
Dan nog wat kleine verbeterpunten: Nederlanders houden van Nederlands. MyProtein kan voor duidelijkheid zorgen door ‘connect with us’ en ‘reward points’ te vertalen naar het Nederlands.
Betere prestaties met je eCommerce bedrijf? Gaan we regelen.
Zo, je bent aan het einde gekomen van deze teardown. Goed bezig. Hopelijk zie je, net zoals wij, dat zelfs grote partijen als MyProtein aardig meer kunnen verkopen.
Jij wilt het maximale uit je eCommerce bedrijf halen. Wij hebben daar de tools voor. Plan een vrijblijvend groeigesprek in met een van onze eCommerce Growth Hackers en laat je adviseren. Solide fundament, exponentiële eCommerce groei. Gaan we regelen.
.png)
Koen is een geboren copywriter en funnelbouwer die zich specialiseert in e-commerce.
Want help with this?