Maak jij gebruik van Bol.com als marketplace en wil je iemand aan je verkoopaccount toevoegen? In dit artikel lees je daar alles over.

Voor we beginnen nog wat handige informatie met betrekking tot het toevoegen van een nieuwe gebruiker:

  • Een gebruiker die je de rol 'beheerder' geeft, heeft toegang tot alle onderdelen binnen het verkoopaccount. Dat betekent dat die persoon ook alle instellingen aan kan passen. Wijs deze rol daarom alleen toe aan personen binnen de organisatie die je daartoe vertrouwt.
  • Een gebruiker met de rol 'beheerder' kan slechts aan één verkoopaccount gekoppeld worden. Heb je verschillende verkoopaccounts en wil je de nieuwe gebruiker tot alle accounts toegang geven als beheerder? Dan zit er niets anders op dan voor ieder verkoopaccount een ander e-mailadres aanmaken.
  • Gebruikers met de rollen 'advertising agency' of 'klantenservice medewerker' kunnen wél aan meerdere verkoopaccounts toegevoegd worden.
  • Het is voor nu onmogelijk om een persoon meerdere rollen toe te wijzen binnen een verkoopaccount. 
  • De gebruiker met de rol 'eigenaar' kan niet verwijderd worden, alle andere gebruikers wel.

Stappenplan: gebruikers toevoegen op Bol.com

Stap 1: Ga rechtsboven in het menu naar ‘Instellingen’

Gebruikers toevoegen aan verkoopaccount Bol.com

Stap 2: Ga naar ‘Gebruikers’ onder het kopje ‘Account’

Gebruikers toevoegen aan verkoopaccount Bol.com

Stap 3: Klik rechtsboven op de blauwe knop ‘Gebruiker toevoegen’

Gebruikers toevoegen aan verkoopaccount Bol.com

Stap 4: Vul het e-mailadres van de nieuwe gebruiker toe.

Gebruikers toevoegen aan verkoopaccount Bol.com

Zoals je ziet, komt er een waarschuwing omhoog wanneer je iemand de rol beheerder toewijst. Let hierop en wijs deze rol niet zomaar toe.

Ewoud Uphof
Over de auteur van
Gebruikers toevoegen op Bol.com: een stappenplan

Ewoud is een ervaren e-commerce manager en strateeg

Wil je meer weten?

Stap 5: Wijs een rol toe aan de nieuwe gebruiker

Het is belangrijk dat je direct de juiste rol toewijst wanneer je een nieuwe gebruiker toevoegt op Bol.com. Hieronder een overzicht van de rechten per rol:

  • Beheerder: een gebruiker met de rol beheerder heeft alle rechten binnen je verkoopaccount, in principe staat dit gelijk aan de rol eigenaar. Je kunt beheerders alleen als eigenaar verwijderen.
  • Klantenservice medewerker: een gebruiker met de rol klantenservice medewerker heeft alleen toegang tot het onderdeel klantcontact binnen je verkoopaccount.
  • Advertising agency met limiet verhoger: een agency met limiet verhoger heeft toegang tot het onderdeel adverteren. Daarnaast geef je hiermee toestemming om het budget voor gesponsorde producten te verhogen.
  • Advertising agency zonder limiet verhoger: een agency zonder limiet verhoger heeft ook toegang tot het onderdeel adverteren, alleen stel je ze niet in de mogelijkheid het advertentiebudget te verhogen.

Stap 6: Voeg de nieuwe gebruiker toe aan je Bol.com verkoopaccount

Heb je het e-mailadres ingevoerd en de rol toegewezen? Klik dan op de blauwe knop 'toevoegen', de nieuwe gebruiker ontvangt daarna een e-mail vanuit Bol. In de tussentijd zie je in het gebruikersoverzicht dat het e-mailadres is toegevoegd aan de lijst. Zolang de nieuwe gebruiker het account nog niet heeft geactiveerd, zie je 'nog niet geactiveerd' staan:

Gebruikers toevoegen aan verkoopaccount Bol.com

Zodra de nieuwe gebruiker de uitnodiging accepteert, verdwijnt deze melding en heeft die persoon toegang tot een bepaald of alle onderdelen van je verkoopaccount.

Zo verwijder je een gebruiker van je Bol.com verkoopaccount

Stopt de samenwerking met een agency? Of vertrekt de medewerker die verantwoordelijk was voor het managen van je Bol.com verkoopaccount? Dan is het verstandig om deze gebruiker direct te verwijderen. Ga weer naar 'gebruikers' onder instellingen, zoek naar de gebruiker die je wilt verwijderen en klik op het prullenbak-icoontje.

Mogelijke problemen

Ervaar je problemen bij het toevoegen van een gebruiker op Bol.com? Dit kan verschillende oorzaken hebben. Dit zijn de meest voorkomende:

  1. Je hebt het e-mailadres al eens gebruikt en een andere rol toegewezen aan de gebruiker. Het is onmogelijk om twee rollen in te vullen met hetzelfde account. De simpelste oplossing is een alternatief e-mailadres gebruiken.
  2. De gebruiker die je hebt toegevoegd is al 'eigenaar' of 'beheerder' van een ander verkoopaccount. Dan is het onmogelijk om dezelfde rol toe te wijzen binnen jouw verkoopaccount. De gebruiker zal hierover een e-mail ontvangen. Ook hierbij is het verstandig om een alternatief e-mailadres te gebruiken.

Ewoud Uphof
About the author of
Gebruikers toevoegen op Bol.com: een stappenplan

Ewoud is een ervaren e-commerce manager en strateeg

Want help with this?

Read more